Sykkelhistorie fra Steinkjer

Skrevet av Lars Lilleby Macedo

Fra starten av 1900-tallet og framover til 1960 tallet var sykkelen et av de aller mest brukte framkomstmidlene som det gjerne fantes flere av i hver husstand.

I Steinkjer, som i de aller fleste andre byer, fantes det flere egne sykkelmerker, men det var bare et fåtall som produserte sine sykler fra bunn av – i den forstand at rammene ble sveiset på stedet og sykkelen lakkert for hånd. De aller fleste sportsforretningene kjøpte rammene ferdig sveiset og lakkert. Mange av rammene er laget hos Øglænd i Sandnes eller Gresvig i Oslo. Sportsforretningene kjøpte inn forskjellige deler, bremser, gir og satte på et eget merke i front. I Steinkjer kjenner vi til mange forskjellige sykkelmerker fra de siste hundre årene. Denne listen er sannsynligvis ikke komplett, men det er kanskje et steg på vegen for å få et skikkelig sykkelregister fra Steinkjer:

Olaf Østby: Drev sportsforretning i Steinkjer fra tidlig på 1900-tallet til bombe-søndagen 21. april 1940. Olaf Østby produserte sykler som fikk merket Olaf Østby, Stenkjær/Steinkjer med merke-navnet «Norge».

Johan Hammerstad: Var våpensmed og børsemaker i tillegg til at han drev sportsforretning i Steinkjer fra tidlig på 1900-tallet til bombesøndagen 21. april 1940. Han hadde egen forretningsgård i Øvre Elvegate, og solgte sykler med merke-navnet Johan Hammerstad Sykkel-fabrikk, Stenkjær/Steinkjer.

Joakim Gulstad: Drev sportsforretning i Steinkjer fra 1917 til 1938. Han monterte sammen sykler med merkenavn FIX, en sykkel som fikk mye skryt og hederlig omtale over hele Norge. Dette var kanskje den mest egenartede syklen som ble solgt i Steinkjer. I all sin enkelhet ble den holdt for å være nærmest genial.

Vilhelm Hammer: V. Hammer overtok Joakim Gulstad sin sportsforretning i 1938. Han kjøpte både bygård og etablissement, og monterte egne sykler så snart det lot seg gjøre etter krigen. Hammer beholdt merkenavnet FIX, men sykkelen ble utover 1950-tallet mer lik de fleste andre syklene som ble solgt i Steinkjer. Kvaliteten var likevel særdels god, og syklene ble eksportert til hele Trøndelag, og det hendte også at det kom bestilling på den velrenommerte sykkelen helt fra hovedstaden. Bodil Hammer forteller: «Syklene min farfar solgte ble kjøpt i deler og han monterte de selv. Nav, eiker og felger var av god kvalitet og delene ble kjøpt hos Aksel Bruun i Trondheim og Maskinhuset i Stavanger. Delene ble levert i store trekasser som kom med jernbanen. Kassene så ut som små hus med skråtak og ble selvsagt brukt til å lage små hytter av i bakgården. Han brukte en natt på montering av en sykkel. Eikene kom separat og skulle monteres i et kryssmønster. Baknav var tyske deler av merke Torpedo. Etterhvert kom det engelske nav for tre gir. Det var masse små deler i kassene. De kassene var forbudt område for nysgjerrige barnefingre. Farfar borret hull i ramma for å sette på eget merke, og det var siste leddet i monteringsprosessen. Dessuten var det viktig med kjolenett, i fløyel med vakre farger, på alle damesyklene. Kjoler og skjørt måtte skånes, men barneføtter fra bagasjebrettet sier historien intet om».

Odd Gartland: Odd Gartland startet O. Gartland sport i Steinkjer etter krigen. Han tok på mange måter over etablissementet til Johan Hammerstad, men startet samtidig helt på nytt i nye lokaler. Odd Gartland var før krigen ansatt hos Johan Hammerstad. Han startet O. Gartland sportsforretning basert på fab-rikasjon, montering og salg av sykler. I 1954 var 5 personer ansatt hos Gartland. O. Gartland solgte sykler med merke-navnet «Jarl».

Sivertsen Sport: Sivertsen har vært ensbetydende med sportsforretning i Steinkjer siden tidlig på 1930-tallet som eget sykkelverksted som også reparerte motvillige symaskiner. Sivertsen sport solgte sykler under merkenavnet «Luxor», et merke som ble solgt til hele Trøndelag.

Sakshaug Sport: Sakshaug Sport ble startet opp etter 1945, og førte arven etter Olaf Østby videre med merkenavnet «Norge». Vi vet også at Johan Møller, Johan Spende, Karl Følstad og Hans Berg solgte sykler i Steinkjer før 1940. Sistnevnte importerte sannsynligvis et amerikansk merke.

Hvis noen har tillegsopplysninger og/eller en gammel sykkel som kan kaste mer lys over syklene som ble solgt i Steinkjer, så tar vi gjerne mot informasjon på telefon: 982 99 264 eller lars@eggehistorielag.com